تبلیغات
تاریخچه Vatan Ir - مطالب هفته سوم تیر 1388

تاریخ بنای کعبه معلوم نیست.

ولی به موجب آیه ای از قرآن کعبه نخستین خانه ای است که برای عبادت مردم ساخته شده است(آل عمران/90)بر اساس این حدیث بنای کعبه به ملائکه و آدم ابوالبشر نسبت داده می شود.بر این مبنا آن جا پس از توفان نوح به تپه ای تبدیل شد، ولی بعدها حضرت ابراهیم به کمک فرزندش ،اسماعیل دوباره آن را بنا کرد.پس از آن که فرزندان اسماعیل  در مکه مستقر شدند قبیله ی جُرـهَم تولیتِ خانه ی کعبه را در دست گرفت و پس از آن خزاعه در مکه ساکن شد و پس از خزاعه قریش مالک مکه و متولی کعبه شد.طی قرون،خانه ی کعبه از صورت معبد خدای یگانه بیرون آمد و محل پرستش بت ها شد.

حوادثی نیز برای کعبه رخ داد که از آن جمله حمله ی پیل سواران ابرهه بود این واقعه به خاطر اهمیتش به مبدئی در تاریخ عرب اهلی بدل شد؛عام الفیل.

در زمان جوانی پیامبر ،کعبه بر اثر حریق یا سیل آسیب دید ولی توسط قریش بازسازی شد در این حین بر سر نصب حجرالاسود بین قریش اختلاف افتاد.یکی از حوادث مهم در تاریخ کعبه دو بار ویران شدنش در زمان امویان است.ابتدا در سال64هـ.سپاه یزید بن معاویه به فرماندهی حصین بن نمیر برای فرو نشاندن قیام عبدالله بن زبیر- که مدعی خلافت بود - مکه را محاصره کردند و آن را به منجنیق بستند که دیوار کعبه آسیب دید و خانه آتش گرفت.بار دوم در سال74هـ.در عهد خلافت عبدالملک بن مروان اموی حجاج بن یوسف سقفی که به جنگ عبدالله بن زبیر فرستاده شده بود مکه را محاصره کرد و به ضرب منجنیق آن را ویران ساخت.

 

منبع:تاریخ ایران و جهان




تاریخ پنجشنبه 18 تیر 1388 ٍ به قلم امید موید

خراسان؛مهد استقلال ایران


مبارزات ایرانیان در عهد امویان بیشتر از هرچیزی رنگ و بوی اسلامی داشت و ایرانیان با تفکیک و تمایز میان روش خلافت اموی و اصول و مبانی اعتقادی اسلام درک صحیح خود را از آیین اسلام نشان دادند.

دو کانون اصلی مبارزات ایرانیان علیه خلافت امویان عراق و خراسان بود.درعراق به ویژه کوفه مرکز خلافت(شام)مجالی برای گسترش و تبدیل آنها به یک نهضت فراگیر فراهم نبود اما خراسان:

 

1- اختلاف و درگیری قومی اعراب در خراسان پایه های حاکمیت اموی را متزلزل ساخته بود.

2- گروه های ناراضی و مبلغان احزاب و دسته های سیاسی - مذهبی برای جذب مردم می کوشیدند.

مهم تر از همه؛3- خراسان کانونی مناسب برای ادغام انگیزه های دینی و اسلامی و تمایلات ملی استقلال طلبانه ی ایرانیان بود.

 

نهضت سیاه جامگان خراسان به رهبری ابومسلم،شروعی برای آزادی ایران از حاکمیت سیاسی امویان بود.

ایرانیان که قبلاً تحت سلطه ی خلافت امویان بودند، با درایت و آگاهی خاندان های ایرانی(مانند برمکیان و آل عباسی) عالی ترین مقامات را یافتند.بدین گونه،مقدمات استقلال سیاسی ایران فراهم شد.

 

جنبش های سیاسی - اجتماعی در زمان عباسی

 

ماجرای قتل ناجوانمردانه ی ابومسلم زمینه ساز جنبش های سیاسی - مذهبی متعددی شد که مسئله ی خون خواهی ابومسلم را دست آویزی برای احیا و تاسیس حکومتی مستقل قرار داده بودند.

در عصر خلافت عباسیان جنبش های سیاسی - اجتماعی ایرانیان تحت تاثیر چند دیدگاه متفاوت قرار داشت:

 

دیدگاه اول:

اندیشه و تفکری بود که با تلفیق مذاهب قدیم ایران باستان مذهب های جدید مطرح کردند از جمله این افراد:

به آفرید؛ادعای تغییر در آیین زردشتی کرد.

اسحاق ترک؛خودش را سوشیانت(فرستاده ی اهورا مزدا) معرفی کرد.

سنباد؛قیامی به بهانه ی خون خواهی ابومسلم انجام داد زیرا یکی از سرداران زردشتی وی بود اما به تدریج قیامش ضد اسلامی گشت.

المقنع؛ادعای پیامبری کرد!

دلایل عدم موفقیت:

به واسطه ی مقابله با آیین اسلام ، عدم پشتیبانی مسلمانان ایرانی ،بیزاری از بازگشت دوباره ی دوره ی موبدان زردشتی و اشراف قدیم.

دیدگاه دوم:

اندیشه و تفکری بود که عواطف ملی را وسیله ای برای ایجاد حکومت هایی مانند ساسانیان قرار داده بود این افراد:

مازیار و مرد آویچ بودند.

دلیل عدم موفقیت:

این افراد از اشراف قدیم ایرانی بودند که با ورود اسلام به ایران بسیاری از امتیازات خود را از دست داده بودند به همین دلیل پایگاه چندانی در میان مردم نداشتند.

دیدگاه سوم:

تفکری بود که می خواست به تدریج در ساختار قدرت سیاسی جهان اسلام نفوذ کند و طبقه ی جدیدی از اشرافیت را ایجاد کند. فعالیت سامانیان و طاهریان بر این مبنا بود.

دیدگاه چهارم(دیدگاه پایانی):

تفکری بود که با گرویدن به تفکر تشیع در جهت کسب استقلال سیاسی و هویت مستقل فرهنگی خود قدم بر می داشتند.




تاریخ سه شنبه 16 تیر 1388 ٍ به قلم امید موید
...در چنین شرایطی بود که واقعه ی اترار روی داد و قتل عام شدن گروهی از بازرگانان اعزام شده به ایران.
بهانه ی لازم برای حمله ی مغولان فراهم گشت آن هم حمله ای که طومار حکومت خوارزمشاهی را در هم پیچید و تاریخ ایران را هم به کلی وارد عرصه ی دیگری کرد.

ایران و بازگشت چنگیز

در حالی که پیشروی مغولان در ایران ادامه داشت و سلطان جلال الدین(که در پست های دیگر در مورد او سخن خواهیم گفت)در تکاپوی نجات حکومت خوارزمشاهی بود، خبر آمد که در نزدیکی چین(یکی از متصرفات)شورش هایی رخ داده است.لذا او ادامه ی عملیات در ایران را به سرداران خود سپرد و راه برای بازگشت به مغولستان پیش گرفت و دیگر به ایران بازنَگشت.
پس از مرگش قلمروی او بین 4 فرزندش تقسیم گشت.اما وصیت چنگیز بر این مبنا بود که همه ی برادران از برادر بزرگتر به نام اُگتای اطاعت کنند.در دوره ی فرمانروایی اگتای سیاست امپراتوری مغول در برخورد با سرزمین های تصرف شده از جمله ایران تا حدودی ملایم تر شد.همچنین تعدادی از ایرانیان در تشکیلات حکومتی مغول در ایران و حتی مغولستان مشغول به کار شدند.
از زمان اگتای برای مدتّی آن هم حدود سی سال اداره ی ایران زیر نظر تعدادی از مامورین حکومتی مغول بود.مهمترین ماموریت این افراد:

*تثبیت حاکمیت خان مغول
*گسترش فتوحات
و مهم تر از همه
*گردآوری مالیات بود.
لازم به ذکر است انجام کارها توسط دیوانیان ایرانی یا به کمک آنان صورت می گرفت.





تاریخ دوشنبه 15 تیر 1388 ٍ به قلم امید موید
(تمام صفحه ها:2)      1   2  

دوستانم و من
به قلم
آرشیو مطالب وطن آی آر
آمار وطن آی آر
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
همه ی بازدیدها : نفر
بازدید ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :